唯物史観・民主主義 Materialistic View of History and Democracy
歴史の中で発生した大きな事件である革命、並びに民主主義について、これ迄私が考えて来たことを簡潔にまとめてみた。もちろん拙い思考の結果であるから、見るべきものが有れば幸いである。
階級対立が歴史を動かす根本的な原動力であり、対立が解消する時に暴力的な過程を経る。階級同士の力関係は、時の経過と共に被支配階級の方へ傾いて行き、結果、政権が転覆される。これが歴史の科学的法則である。これが唯物弁証法的な歴史観であると私は理解している。しかし階級対立の背後には人間の心が持っている根本的な利己心が有り、また階級同士の関係が変化するには生産技術という物的条件の変化が必要である。
社会の体制は生産技術に基づいた分業体制を土台にしている。分業を担う人々を集団に振り分けて固定し、この集団同士の関係に物慾支配慾が働いて集団を階級として支配体制が確立される。ここで生産技術が発展すると、その発展した技術に相応する新たな分業体制が社会的に要請されることに成る。この要請に従って社会が変化する過程で旧体制の既得権を保持している者達の抵抗が起こり、変化は暴力的経過を取る。これがフランス革命である。
対して、共産革命は、生産技術の発展に促された体制転覆ではなく、唯物弁証法的な歴史観を真実と考え、歴史を先取りして人為的に体制を転覆しようと試みたものである。詰り、体制転覆の物的条件が整っていない処で権力を奪取した訳である。そして生産技術の発展は権力奪取の後で実現しようとした。しかしソ連や中国では生産技術の発展を独力で達成することは出来ず、先進国に頼らざるを得なかった。結局、ソ連中国では革命と言いながら成し遂げたことは、独裁体制の転覆ではなく、独裁者の入れ替えであった。物的条件が変わらない処で暴力的に支配者を変えても、体制の転換は出来ない。それは暴動である。
私は、共産革命の背後に合理主義的思考態度を見る。革命家の心に唯物弁証法的な歴史観を正しいと確信させた動機が潜んでいる。それは破壊慾、権力慾であり、それが権力奪取後に露見した。
ところで、共産革命では粛清と称しておぞましい大量虐殺が行われた。またフランス革命でも同じく悲惨な殺人劇が演じられた。ギロチンである。当のロベスピエールみずからギロチンで死す。それらの現場を目の当たりにしている自分を想像してみると、革命の背後に邪霊集団が暗躍していると言われたとしても頷いてしまう。とても人間業とは思えない。
体制の移行が暴力に依るのは、旧体制の支配者が既得権益へ執着するためである。この執着は物慾支配慾から来る。従って、もしこの慾を心理的に処理することが出来れば、暴力的過程を経ず、或いは最小限の暴力で、体制の移行を実現させ得るのではないか。イギリスの名誉革命や江戸城の無血開城はその稀な例と言えないだろうか。
話は変わるが、自由という観念は不自由を意識した時に生まれる。自由廃れて自由あり。自由というのは不自由に対する不快感である。平等も同じで、不平等への不快感を表明している。自由平等とは感情を基にした観念であり、何らかの実体を持ったものではない。十人いれば十の自由があり十の平等が有る。民主主義とは、個々人の利己心を認めたうえで、それらを調整し、殺し合いを起こさない秩序ある社会を実現しようという考え方である。自由平等は民主主義の旗印。少し考えれば分かることであるが、誰もが我儘を通そうとすれば社会は混乱する。我儘と自由は目指す方向が真逆である。人は、自由を抽象空間に実在する実体ある観念の如く思い込み、それを追いかけるから、社会に収拾の付かない混乱を招き、自縄自縛に陥る。これは合理主義的思考の典型である。背後で思考を操っている動機を見るべきであろう。我儘の動機は他者の破壊。我儘が名札を変えて権利とし、混乱破壊を画策するという例が世の中に見られないだろうか。人を判断する時、言うことではなく、やること、やろうとしていること、を見て取ると納得がいく。現実に起こることは動機の表現である。
民主主義体制は、物的世界で作られる社会が進化していく中で、一つの到達点であろう。社会体制には、貴族制、封建制、或いは独裁制、等々有るが、民主主義体制は、生産技術が充分発達した社会に相応しい体制であろう。しかしそれは個々人の利己心を前提にしており、常に争いの可能性を含んでいる。利己心は物慾支配慾を増大させ、時に暴力を伴う大きな不幸を生む。民主主義社会であっても不幸な争いから脱却できない。
今や私達は、歴史的に自らの利己心を治める術を会得しなければならない時に来て居るのではないか。
その会得に、禊の呼吸法、静座法、が少しでも資することの出来るよう願っている。
Materialistic view of history and Democracy
I will briefly consider about revolution and democracy.
Class conflict is the fundamental driving force that moves history, and when conflict dissolves, it goes through violent process. The power relations between the clsses tilt toward the ruling class over time, resulting in the overthrow of the goverment. This is the scientific law of history. I understand that this is materialistic dialectical view of history. However, behind the class conflict is the fundamental self-interest of the human mind, and in order for the relationship between classes to change, it is necessary to change the physical condition of production technology.
The social system is based on division of labour on production technology. The people responsible for the division of labour are divided to groups and fixed, and the desier for wealth and power works to establish the ruling system with the groups as clsses. When the production technology developes, a new system of division of labour corresponding to that technology will be demanded. In the process of social change in accordance with this requirement, resistance of those who hold vested interests arises, and the change takes violent course. This was the French Revolution.
On the other hand, the Communist Revolution was not an overthrow of the system promted by the development of production technology, but an attempt to artificially overthrow the system by preemting history, considering the materialistic view of history to be true. And the deveropment of production technology was tried to be realized after the seizure of power. However, in the revolutions of the Soviet Union and China, it was not possible to achieve the development of production technology on its own, and had to rely on developed countries. In the end, what Soviet Union and China accomplished while calling it a revolution was not the overthrow of the dictationship, but the replacement of the dictator. It is impossible for even violence to change the system where the physical conditions have not changed. It is a riot.
I think that there is rationalistic attitude of thinking behind the communistic revolution. In the mind of revolutionaries lurks motives that convinced them of the materialistic view of history. It is desier for destruction, and lust for power, which was exposed after the seizure of power in the last revolutions.
By the way, in the revolutions of Soviet Union and China there were horrific genocides called purge. The French Revolution also performed horrific dramas. That is guillotine. Robespierre himself died under the guillotine. Imagine that you were witnessing these scenes. If someone told me that behind the revolution evil spirits acted in secret, I would nod.
The regime transition takes violent process, because the rulers of the old regime cling to vested interests. This attachment comes from the lust for wealth and power. Therefore, if this lust can be controled psychologically, it may be possible to realize the regime transition without going through violent orocess or with minimal violence. The Glorious Revolution in England and the bloodless opening of Edo Castle in Japan may be rare examples in the history.
On a different note, the idea of freedom is born when we conscious of non-freedom. Freedom is the discomfort of non-freedom. Equality is the same, expressing displeasure with inequality. Freedom and equality are emotion-based ideas that do not have any substance. If there are ten people, there are ten freedom and there are ten equals. Democracy is a way of thinking that, recognizing the selfishness of individuals, tries to realize an orderly society that adjusts them and does not cause murder cases. Freedom and equality are the banners of democracy. If you think about the society for a moment, you can see that if everyone tries to let their willfulnessf through, society will be in chaos. Willfulness and freedom aim in opposite direction. People believe that freedom is a real and tangible idea that exists in abstract space, and they chase it.Then society comes into confusion. Fall into self-trap. This is typical of rationalist thinking. We should look at the motive behind the thinking that are manipulating thinking itself.The motive of willfulness is the destruction of others. Aren’t there examples in th world, changing the name tag willfulness to right, to try to lead the society to chaos? You can get it when you look at what they do or what they try to do, not what they say.
Democratic system is one of the achievements of the evolution of societies created in the material world. There are several types of social system, aristocracy, feudalism,or dictatorship,etc. Democratic system is suitable for the society with sufficiently developed production technology. However, it is premised on individual selfishness. So it always contains the possibility of conflict. It increases the grip of desire for wealth and power and sometimes produces great misfortune accompanied by violence. Even democratic society can’t get out of unfortune strives
Isn’t it now time in history for us to learn how to controle our own selfishness?
I hope that the breathing method will contribute to that.