勘、気付き Ⅱ(マルクスについての私見)Intuition, Awareness Ⅱ : about Marx
古い話になるが、マクルス主義と共産主義革命について私見を述べさせて頂きます。当方素人なので見当外れになるかも知れませんが、宜しくお願いします。
マルクスは労働価値、詰り、商品の価格はその生産に必要な労働時間の量によって決まるという見解、を前提にし、資本主義が内包する労働の搾取を論理的に証明した。しかし実際は、需要と供給の釣り合う所で価格は決まる。このことが解った時点で、マルクスの経済学はその前提が崩れてしまった。そうなると後に出来ることは、個別の事象について辻褄合わせをすることに成る。付加的な仮説が提出され、理論は複雑に難しくなって行くだろう。
マルクスの思考を、動機を正当化するという合理主義的思考の観点から見ると、マルクスの動機は資本主義の否定であり、その為に恰好の知見である労働価値を理論の大前提に選び取った。マルクスは搾取を労働価値から導き出せると気付いたのだろう。『資本論』はその気付きの展開であろう。しかし社会現象に関しては、物的、心的なあらゆるものが現象を生み出す条件と成り、物理学のように、条件を厳密に管理して理論を検証することは出来ない。事を判断する時、私達は情報を集めそれらを比較して、そこに因果関係を推定する。ここでは勘が重要な働きをする。そしてその因果関係の正否を判断することに成るが、合理主義的思考ではその判断を動機が行う。詰り、論者の動機、別に言えば思惑、が正当であると結論できるように判断される。しかし自然科学では、論者の思惑に関わらず、実験がその判断をする。私達は、日常合理主義的思考による判断をしがちである。自らの判断に、動機による偏りの可能性を自覚しているのが合理的思考態度である。マルクスを信奉する人達は、マルクスの経済学を敢えて科学と称して宣揚した。マルクスの経済学は合理主義的思考の典型的な産物である。資本主義の否定が動機であり、結論である。
マルクス経済学と唯物史観を思想的根拠にして、ロシアでは共産主義革命が実行された。結局ソ連は崩壊したが、その時、平和で豊かな共産主義社会を目指していた筈のソ連が、対蹠的なスターリンの独裁体制に成ったのは何故か、という問題が立てられた。しかしこれは逆である。独裁体制を欲した人間が何故共産主義者に成ったか、これが問題なのだ。そして答えは、簡単に言ってしまえば、独裁体制と共産主義は相性がいいのだ。暴力革命を正当化する理論は、革命指導者にとっては根本動機たる支配慾を正当化する為の道具である。ここに合理主義思考態度がある。革命が成就した後は、元々の動機である支配慾が表に露われ、独裁体制を敷いたのである。これは中国でも同じ。このように見ると歴史の推移が腑に落ちる。中国の革命は紆余曲折を経て経済発展を実現したが、結局それは支配の方式を変えただけで、支配慾は相変わらず独裁者の動機として居座っている。経済的変化は所謂上部構造を変えるが、人間の深層意識にある動機は、経済では変わらない。逆に、動機は経済を道具にして自らを実現しようとする。
人間は動機に基いて行動する。私達は歴史を経済のみではなく、人間の心理、動機からも見るべきである。
気付きには、動機に同調する霊が関わっていると考えられ、歪な支配慾に共鳴する霊からの示唆が、気付きとして独裁者に与えられることが予想される。邪霊と言われる霊である。文化大革命やポルポトの事件では、一人の指導者に従って、国民が同じ国民を大量に虐殺した。物事に因果の理が貫いているならば、そこにどんな因果を見ればよいのだろう。歴史の背後に邪霊集団を予想してもおかしくない。現場で虐殺を目の当たりにしている自分の姿をあなたは想像できますか。
ところで、ここに忘れてはならないことがある。西欧文明の物欲である。それは植民地主義や産業革命の時代に見て取れる。大航海時代以降の歴史を、動機という観点から俯瞰してみると、西欧文明の物欲が、二度の世界大戦を起こしながら、支配慾に憑かれた共産革命という鬼っ子を産み出した。継承される遺伝子は慾であり、その慾に邪霊が感応する。邪霊と慾が腕を組んで歴史を動かしているのだろうか。今、世界は第三次世界大戦前夜の様相を呈している。悲惨なことに成らないよう願っている。
歴史を根底から変えるには、慾の源である利己心を治めることを、私達は学ぶ必要がある。合気道の意味もそこにある。そしてその要は、呼吸にある、と私は考えている。
Intuition,Awareness Ⅱ (IMHO about Marx)
Let me express my own opinion on Marxism and comunist revolutions.
Marx logically proved the exploitation of labour contained in capitalism, premised on the Labour Theory of Value, that is, the price of a commodity is determined by the amount of labour-time required for its production. However in reality, price is determined at the balance between supply and demand. At the time this was understood, Marx’s economics lost its foundation. What could be done later, then, was to make a consensus about individual events. Additional hypotheses would be submitted, and the theory would become more complex and difficult.
From the perspective of rationalistic thinking that justifies motives, Marx’s motive was the negation of capitalism, and for that reason he chose the Labour Theory of Value as the main premise of his theory. Marx might realize that exploitation could be derived from it. Howevew,with regard to social phenomena, everything material and mental becomes the conditions under which they occour. So it is impossible to verify its theories by experiments under strictly controled conditions as in pyisics. In order to judge things, we gather informations, compare them, and estimate the causal relationship there. Intuition plays an important role. Then the right or wrong of the causal relationship is judged. But in rationalistic thinking, the motive makes that judgement. It is judged in such a way that the motives of debater,or in other words, speculation, can be concluded to be justified. Though, in natural science, experiments make their own decisions, regardless of one’s intentions.
We tend to make judgements based on rationalistic thinking in dary life. To be aware of the possibility of bias due to motives in one’s own judgement is the attitude of rational thinking. Marx’s followers dared to proclaim Marx’s economics as scientific. Marx’s economics is a typical product of rationalistic thinking. The denial of capitalism is the motive and the conclusion.
Guided by Marx’s economics and th materialist view of history, the Communist Revolution was carried out in Russia. Eventually, the Soviet Union collapsed. The question consciquently arose as to why the Soviet Union, which was supposed to be aiming for a peaceful and prosperous society, became the antipodal dictatorship of Stalin. But this is the opposite. The question is why a man who wanted a dictatorship became a communist. And the answer, simply put, is that dictatorship and communism go hand in hand. Theories that justify violent revolution are tools for revolutionary leaders to justify their fundamental motive of domination. Here is the rationalistic attitude. After the revolution was accomplished, the original motive of domination was exposed and a dictatioship was established. The same is true for China. Looking at it this way, the transition of history can be understandable. China’s revolution has achieved economic development through twists and turns, but in the end it has only changed the mode of domination. The dictator’s motive has remained. Economic change changes the so-called superstructure, but the motivations in the human deep consciousness do not change by economy. Conversely, the motive intends to accomplish itself by means of economy.
People act on motives. We should look at history from the view of not only economy but also human motives.
Awareness is thought to involve spirits sympathetic to motives, and it is expected that suggestions from spirits that resonate with expanded domination will be given to the dictator as awareness. It is a spirit called an evil spirit. In the Cultural Revolution and the events of Pol Pot, the people followed one leader and massacre the same people. If the principle of causality runs through things, what kind of causality should we look at there ? It is not strange to expect a group of demons behind history. Can you imagine yourself witnessing the massacre on the scene.
By the way, here is something we should not forget. It is desire for gain. This can be seen in the era of colonialism and Industrial Revolution. A bird’s-eye view of history since the Age of Discovery shows that the desire for gain in Western civilization gave birth to demon children of communist revolution possessed by domination, desire for power. Are evil spirits and desire arming each other to move history ? The world is now on the eve of World War Ⅲ. I hope it does’t become disastrous.
In order to fundamentally change history, we need to lean how to control selfishness, which is the source of desire. The meaning of Aikido is just there. And I think the key to that is breathing.